Harry Potter - Golden Snitch 2 Emma Refvs Kuriosa: FeministFredag #7

fredag 15 augusti 2014

FeministFredag #7

Senaste tiden har jag varit helt uppslukad av Janet Mock, en svart transkvinna som pratar mycket om feminism och kanske inte den sortens feminism vi är så vana vid här i Sverige - hon pratar delvis om transmänniskor och genusfrågor, könsidentitet, men även mycket om rasifierade/svarta kvinnors situation. Hon är otroligt klipsk och välformulerad. Hon ligger bakom hashtaggen #girlslikeus (finns bl.a. på tumblr, instagram, facebook och twitter).
Det här är kanske inte en så typisk populärkulturell sak som jag vanligtvis försöker referera till i dessa poster, men hon är väldigt aktiv på internet och uttalar sig gärna om populärkultur och vad den betyder, så därför ville jag dela med mig av henne! Här är en youtube-video där hon diskuterar Beyonces feminism:

Eftersom jag vill ha lite mer POC på min blogg, så bifogar jag även en väldigt relevant seriestripp som kan appliceras på de flest orättvisor här i världen - en konversation mellan Elijah Bradley a.k.a. Patriot och Captain America.

(Här pausade jag mitt inlägg för att gå på bio med Christian och se Guardians of the Galaxy, vilket rekommenderas, jag både skrattade och grät!)

Eftersom jag försvann och kom tillbaka så tappade jag lite av glöden gällande inlägget, så avslutar det ganska enkelt: med ett citat från Daenerys Stormborn tillsammans med gif:s från feta chicks inom populärkultur.

2 kommentarer: